>Jag inser att detta nog är framför allt någon form av mammablogg, men den här mamman är alldeles för road av profilering för att låta 3:ans nya logotyp bara vara. Så varsågod, min spontana reaktion.
1. Visst enkel, på gränsen till tråkig men till trots speglas det nordiska stilrena, avskalade. Jag tar för givet att trean av olika anledningar vill skilja sig från resten av kanalfältet eftersom de tydligt frångår de annars ganska runda, mjuka former som syns hos grannkanalerna.
2. Den är inte färgad av några samtida effekter och färger (som exempelvis svt:s tvillingloggor är). En 3:a. I en odödlig, klassiskt font. Behöver det verkligen vara mer komplicerat än så?
3. Den ger utrymme. Nu har jag ju knappast en egen tv-kanal och kommer inte att ha någon heller, men OM jag haft en så hade jag inte velat ladda logotypen med några känslor. Det hade jag lugnt lämnat till utbudet. Det är utbudet och innehållet i tablåerna som ska locka tittare, inte loggan i detta läget. Den ska vara ett märke som passar in överallt, när som helst. Oavsett stämning och oavsett målgrupp.
4. Så de har gått från svagt, spretigt och lite mesigt till något mer samlat och starkare. Loggan, med strecket under, påminner dessutom om nedräkningen innan gamla filmer/biofilmer börjar. Förväntan och nedräkning till något bra. Jag tar för givet att programutbudet följer med?
Men usch ja. Den är väldigt, väldigt stor i tv-rutan.